Moderní škola
Řešitel a vedení projektu:
Řešitelem projektu, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky, je Střední škola prof. Matějčka, Ostrava-Poruba, 17. listopadu 1123, příspěvková organizace.
Základní identifikační údaje projektu:
Registrační číslo projektu: | CZ.1.07/1.2.10/02.0040 |
Název projektu: | Moderní škola – Podpora inkluze ve vzdělávání prostřednictvím modernizace organizačních forem a metod výuky – Evropa škole, škola Evropě |
Název a číslo operačního programu: | OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07 |
Název a číslo prioritní osy: | Počáteční vzdělávání 7.1. |
Název a číslo oblasti podpory: | Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 7.1.2. |
Datum zahájení realizace projektu: | 01.12.2009 |
Datum ukončení realizace projektu: | 31.05.2012 |
Výše a struktura finanční podpory:
Druh finanční podpory | Výše finanční podpory (v Kč) | Podíl na celkových způsobilých výdajích (v %) | |
1. | Podíl národního spolufinancování ze státního rozpočtu ČR | 2 209 509 | 15 |
2. | Podíl příspěvku z Evropského sociálního fondu | 12 520 551 | 85 |
3. | Soukromé spolufinancování | 0 | 0 |
Celkové způsobilé výdaje | 14 730 060 | 100 |
Cíle projektu a cílové skupiny:
Projekt si klade za cíl podporu rozvoje činností Školního poradenského pracoviště (dále jen ŠPP) a Pedagogicko-psychologické poradny (dále jen PPP) jako centra pomoci pro pedagogy vzdělávající integrované žáky za současného zmodernizování materiálních podmínek tohoto procesu. Hlavním cílem je vyrovnat vzdělávací podmínky všem žákům školy a motivovat pedagogy školy k inovativním přístupům nejen ke vzdělávání žáků, ale i sebe sama.
Cíl bude naplňován prostřednictvím individuálních organizačních forem (interaktivní pracovní listy), modernizace výuky (interaktivní bezbariérové vybavení, výukové programy) a vyučovacích metod podporujících rovný přístup ke vzdělávání.
Rozvoj a fungování ŠPP a spolupráce s PPP včetně rozšíření aktivit školy (semináře pro žáky a pedagogy školy) a nabídky asistenčních služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami bude úzce souviset s rolí partnera projektu (PPP), který bude také realizovat sebezkušenostní výcvikové kurzy zaměřené na podporu a rozvoj osobnostního i odborného potenciálu k jeho maximálnímu využití v inkluzivním vzdělávání.
Cílovou skupinou lze rozdělit na dvě části:
- žáci Střední školy prof. Matějčka (škola vzdělává celkem 1 065 žáků, z toho 157 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) a pedagogové školy (celkem 40 pedagogů) – pro klíčové aktivity 01 a 02
- poradenští pracovníci škol a školských zařízení v Ostravě a Opavě (celkem 128 pracovníků) – pro klíčovou aktivitu 03.
Obsah a časová organizace projektu:
Klíčová aktivita 01
Uplatňování a zlepšování organizačních forem, výuky a vyučovacích metod podporujících rovný přístup ke vzdělávání – TUTOR. V rámci KA 01 budou realizovány tyto podporované činnosti:
- Moderní interaktivní pracovní listy.
- Výukové programy – aplikace do předmětů ICT, fyzika, matematika a biologie.
- Tutoringové kurzy – TUTOR – individuální doučování dle doporučení ŠPP.
Klíčová aktivita 02:
Rozvoj poradenství, propracování a rozšíření nabídky asistenčních, speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – ŠPP. V rámci KA 02 budou realizovány tyto podporované činnosti:
- Vytváření „osobních balíčků“ žákům s IVP s cílem zabránit formální tvorbě IVP.
- Rozšíření a podpora ŠPP zejména formou přípravy a realizace konzultační činnosti a vzdělávacích seminářů pro žáky a pedagogy školy.
- Realizace nástavbových činností asistentů pedagoga, zejména podpora domácí přípravy žáků se speciálními vzdělávacím potřebami do školy.
Klíčová aktivita 03
Realizována PPP Ostrava-Zábřeh
Rozvoj poradenství, propracování a rozšíření nabídky asistenčních, speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do školy – PPP. Rozšíření nabídky psychologických služeb PPP školním poradenským pracovníkům a pedagogům škol v Ostravě a okolí prostřednictvím:
- Realizace sebezkušenostního výcviku zaměřeného na podporu a rozvoj osobnostního i odborného potenciálu k jeho maximálnímu využití v inkluzivním vzdělávání.
- Podpory a zvyšování psychické odolnosti, prevence a intervence syndromu vyhoření pedagogických pracovníků v náročných školních situacích a posílení klíčových dovedností a odborných kompetencí v práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Pedagogicko-psychologická poradna, Ostrava-Zábřeh, příspěvková organizace se bude podílet na realizaci klíčové aktivity 02. Cílem této aktivity je rozšíření speciálně-pedagogických a psychologických služeb ŠPP prostřednictvím partnerské spolupráce školy a PPP. Pracovníci PPP budou spolupracovat při tvorbě „osobních balíčků“ pro žáky s IVP. Budou metodicky vést pedagogy při tvorbě IVP, což bude zejména obnášet řadu individuálních i skupinových konzultací pedagogů s poradenskými pracovníky PPP a pracovníky ŠPP. Pedagogové školy budou také konzultovat problematiku kompenzačních pomůcek ve vzdělávacím procesu.
Dále bude poradna realizovat klíčovou aktivitu 03: Rozšíření nabídky psychologických služeb PPP školním poradenským pracovníkům a pedagogům škol v Ostravě a okolí.
Během doby trvání projektu budou lektory poradny realizovány komplexní výcvikové kurzy (1 kurz ve 4 bězích v prvním roce, inovovaný 1 kurz v dalších 4 bězích v následujícím roce realizace projektu, celkem 2 kurzy). Výcvikový kurz bude strukturován do 4 víkendových bloků po 20 výcvikových hodinách na téma sebezkušenost, komunikace a strategie práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rodiči, inkluzivní vzdělávání a sociální klima třídy a školy, prevence syndromu vyhoření. Výcvikové kurzy budou vedeny interakčními výcvikovými metodami. Účastníci se budou aktivně podílet na procesu učení. Budou pracovat formou praktických nácviků v malých skupinách. Víkendová setkání budou probíhat v zařízení mimo Ostravu (v oblasti Beskyd s dobrou hromadnou dostupností), což povede k eliminaci rušivých vlivů a umocnění prožitkového charakteru seminářů. Celkem bude realizováno 640 hodin výcviku (8 X 80) a bude podpořeno 128 školních poradenských pracovníků ve dvou letech realizace projektu.
Shrnutí projektu
V prosinci 2010 jsme ukončili první projektový rok. Co přinesl výcvikový sebezkušenostní seminář účastníkům a jaké poznání lektorům? Jak se podařilo naplnit cíle?
Vyjdeme-li ze závěrečných evaluačních dotazníků a zůstaneme u řeči čísel a procent, pak:
- 97 % účastníků uvedlo, že program naplnil stanovené cíle úplně (70 %) nebo z větší části (27 %),
- pro 94 % účastníků byl program přínosem pro jejich prof. rozvoj (61 zcela, 33 % z větší části),
- pro 99 % byl přínosem pro jejich osobní rozvoj,
- celkově 66% účastníků hodnotí celkovou úroveň kurzu jako vynikající a 31% jako velmi dobrou.
Potěšující , pozitivní je také hodnocení lektorů 78-80 % účastníků považuje jejich přístup a schopnosti za vynikající a 20-19 % za velmi dobré. Účastníci oceňovali:
- profesionalitu,
- připravenost,
- osobní nasazení lektorů,
- skvělé prostředí,
- srozumitelnost,
- kvalitní studijní opory,
- možnost vyjádřit se.
„Vážím si možnosti být tady“- dopsal jeden z účastníků. Řada z nich by přivítala pokračování. Akceptovali i délku semináře, návaznost témat. Další z komentářů ocenil strategii „poznej sám sebe, pak lépe poznáš a rozumíš a pochopíš druhé a tím je lépe poznáš“.
Při pohledu do skutečné praxe v pozitivním smyslu účastníci nejvíce ocenili:
- rozbor konkrétních případů ze škol,
- možnost diskutovat o problémech,
- poznatky, zkušenosti, rady kolegů a spolupráci s nimi,
- prožitek doplněný teorií,
- možnost prakticky vyzkoušet, reflektovat, zažít na vlastní kůži – to vše v různých aktivitách, modelových situacích, v bálintovské skupině, v práci s kazuistikami.
Nejvíce užitečnými tématy pro ně byly:
- rozbor konkrétních konfliktních situací,
- řešení konfliktů,
- šikana,
- ale také sebepoznání, transakční analýza, asertivita, typologie osobnosti.
Co přinesl první rok lektorům?
Kromě množství smysluplné práce především respekt ke kolegům ze škol a školských zařízení, oceňují jejich angažovanost , jejich ochotu přijít se svými problémy i jejich ochotu nabídnout ostatním svoje zkušenosti a nápady. A také jejich aktivitu ve 20 hodinovém víkendovém programu, ač měli za sebou náročné pracovní týdny, zájem pracovat na sobě, rozvíjet se, hledat cesty, jak zvládat školní situace.